Hiljainen viikko on alkanut. 
Edelliselle sivulle

Hiljainen viikko
Johann Sebastian Bachin Matteus-passio
Musiikillinen saarna, kertomus Vapahtajamme kärsimyksestä

Pikkupääty, Tyrvään Pyhän Olavin Kirkko

Goldenage.fi

Etusivu

Tänään

Harrastukset

Hyvinvointi

Koti

Luonto

Matkailu

Omat rahat

Yhteiskunta


Klikkaa kuvaa ja katso myös ...

Matteus-passio

Hiljainen viikko on alkanut. Kohta on pääsiäispäivä.

Olin kuuntelemassa, kokemassa, Johann Sebastian Bachin Matteus-passion.

Opin, että Leipzigissa oli jo vuodesta 1669 ainakin vuoteen 1766 saakka ollut tapana sekä palmusunnuntaina että pitkäperjantaina resitoida Matteuksen ja Johanneksen evankeliumien kärsimystapahtumat.
Esitystapa oli vaihdellut ajan kuluessa, mutta vasta Bachin tultua Leipzigiin vanha tapa sai nykyisen kaltaisen muotonsa. Matteus-passio sai ensiesityksensä pitkäperjantaina vuonna 1729.


Tämä musiikillinen saarna, kertomus Vapahtajamme kärsimyksestä, on puhutellut ihmisiä jo lähes 300 vuoden ajan menettämättä vieläkään voimaansa.



Sidonnaisuus Raamatun sanaan

Ohjelmalehtinen kertoi: Koko länsimaisen musiikin kenties suurimman säveltäjän, Johann Sebastian Bachin, musiikkia on yritetty useasti irrottaa sen alkuperäisestä kasvualustasta.


Toiset lähestyvät sitä "vain" absoluuttisena musiikkina unohtaen sen sidonnaisuuden Raamatun sanaan; toisaalta on ollut myös mielipiteitä, joiden mukaan hänen musiikkinsa on liian korkeakulttuurista kirkon sanomalle eikä palvele siten Sanaa. Jälkimmäisen mielipiteen sai kuulla säveltäjä itse teoksen valmistumisen aikoihin.

Kuitenkin mm. saksalainen filosofi Friedrich Nietzsche on lausunut kuultuaan erään viikon aikana kolme kertaa Matteus-passion: "Se, joka on täysin unohtanut kristinuskon, kuulee tässä todellisen evankeliumin!".

Katso Matteus-passiosta myös Wikipediasta.



Tämä tapahtui ja koin rippikirkossani pari vuotta sitten


Turun Tuomiokirkko, oli viimeistä sijaa myöten täynnä. Nuoria, lapsia, meitä vanhoja. Olimme siellä ajoissa ja hiljennyimme. Kuorot, kaikki kolme, aloittivat. Tallinnan ja Riikan barokkiorkesterit soittivat. Omat suomalaiset ja Virosta tulleet solistit yhtyivät mukaan. Vaikuttavin kaikista oli Jorma Hynninen Jeesuksena. Me kuuntelimme.

Passion aikana kirkon ikkunoista tulvinut kevään valo oli himmentynyt illaksi. Loppukoraalin viimeisten sointujen vaiettua kaikki nousivat hiljaa seisomaan. Evankelista luki Herran Siunauksen. Pääsiäinen oli alkanut.

Teksti ja kuva: Johanna

Takaisin alkuun
Turun Tuomiokirkko



 

Edelliselle sivulle